Flek! je simulátor voleného mariáše pro MS-DOS, který v letech 1991 až 1993 vytvořil a spravoval český programátor Ing. Jaroslav Pivoňka a distribuoval jej prostřednictvím své společnosti Pivoňka software na 3.5“ disketách. Registrovaná verze hry stála 295,-Kč (u pozdějších verzí 333,- Kč) a zájemci obrželi kromě nejnovější verze i uživatelskou příručku. Hra byla určena pro jednoho hráče, přičemž počítač simuloval dva zbývající protivníky.
|
Flek! (DOS verze) |
K ovládání sloužila klávesnice, tedy zejména směrové šipky pro výběr karet, enter pro potvrzení a Esc pro ukončení hry. V roce 1993 byla prostřednictvím stejného distributora vydána hra Re! - simulátor licitovaného mariáše. Obě hry byly ve své době nesmírně populární a díky absenci jakékoliv antipirátské ochrany se rychle šířily zejména na počítačích v českém prostředí.
Samotná pravidla voleného mariáše jsou následující: Hraje se s balíčkem 32 karet, rozdělených na čtyři barvy (žaludy, listy, srdce, kule) s osmi hodnotami (7, 8, 9, 10, spodek, svršek, král, eso). Hráči jsou tři a po rozdání karet si forhont (první hráč) zvolí trumfovou barvu, která přebíjí ostatní barvy. Další hráči musí přiznávat barvu, hrát vyšší kartu nebo zahrát trumf, pokud nemají správnou barvu. Hra se hraje na deset štychů, přičemž se počítají body za získaná esa, desítky (desítka je silnější než král) a poslední štych. Hlášky (kombinace svrška a krále stejné barvy) přinášejí extra body. Vítěz je určen podle celkového počtu bodů.
Hráči ale mohou před zahájením hry vylicitovat dvě speciální varianty mariáše: betl (kde se hráč zaváže, že neuhraje žádný štych) nebo durch (kde se hráč zaváže vyhrát všechny štychy). Po volbě trumfové barvy forhontem mohou tedy protihráči přebrat hru, pokud se rozhodnou hrát betla nebo durcha. Betl je založen na slabé kombinaci karet, zatímco durch vyžaduje silnou ruku. Při těchto variantách je pořadí karet odlišné a desítka má nižší hodnotu než spodek.
Jedním z klíčových prvků voleného mariáše je možnost flekovat, tedy zvyšovat sázku. Poté, co forhont zvolí trumfovou barvu, ostatní hráči mohou říct 'dobré' nebo 'flek', čímž zdvojnásobí hodnotu hry. Pokud ohlásí flek, může forhont odpovědět 're', čímž opět zvyšuje sázky. Další zvyšování sázky může pokračovat s označeními jako 'tuti', 'boty', 'kalhoty' a 'kajzr'.
Hra probíhá na deset kol (štychů), přičemž každý hráč se snaží získat co nejvíce bodů díky bodovaným kartám a hláškám. Hráč, který získal předchozí štych, vynáší první kartu do následujícího. Pokud hráč nemá kartu stejné barvy, musí zahrát trumf, a pokud ani ten nemá, může hrát libovolnou kartu. Po skončení hry se sčítají body za desítky a esa a přičítají se i body za hlášky. Poslední štych je též cenný a přidává dodatečné body.
Po volbě trumfové barvy může forhont přidat další závazek, například 'sedmu', což znamená, že se zavazuje získat poslední štych s trumfovou sedmou. Tento typ závazků přidává do hry další strategický prvek a vyžaduje pečlivé plánování od všech hráčů.
Víc informací o této hře hledejte na
Wikipedii.
|
Pro hru Flek! je k dispozici 5 různých online emulátorů. Tyto emulátory se liší nejen technologií,
kterou používají k emulaci starých her, ale též podporou různých herních ovladačů, podporou multiplayer módu, podporou dotykové obrazovky mobilních telefonů, rychlostí emulace,
absencí či přítomností vložené reklamy a řadou dalších parametrů. Pro maximální herní požitek je důležité zvolit správný emulátor, protože na každém PC a v různých internetových
prohlížečích se jednotlivé emulátory chovají odlišně. Základní vlastnosti jednotlivých emulátorů dostupných pro hru Flek! shrnuje následující tabulka:
|